lördag 2 december 2017

Klassikerkalendern - lucka 2

Jag har länge närt en föreställning om att Marguerite Duras var en 1700-tals författare. Jag vet inte alls var den bilden kommer från, och den är direkt felaktig. Duras föddes 1914 och dog 1996. Hon var en fransk författare, dramatiker och manusförfattare. Men kanske är det skildringen av den omåttliga och bottenlösa passionen i Duras Älskaren som gör att jag vill placera henne i samma århundrade som Goethes Den unge Werthers lidanden. Eller tänker på triangeldramat i filmen Farligt begär, som också kan placeras in på 1770-talet genom Pierre Choderlos de Laclos bok Les Liaisons dangereuses (publicerad 1782). Filmatiseringen med John Malkovich, Glenn Close och Uma Thurman är för övrigt en av mina favoritfilmer. Och det nog här, precis som hos Duras det djävulska lekandet med känslor som är det fascinerande.

Duras hamnar kanske också i närheten av Nabokovs Lolita eftersom huvudpersonen, en ung femtonårig flicka, inleder en passionerad kärlekshistoria med en man som är rejält mycket äldre än henne. Å andra sidan är skildringen helt på hennes villkor. Det är hennes vilja och hennes blick som dissekerar den första, och kanske hennes största kärlek. Hon är av fransk härkomst och han är vietnamesisk. I Saigon är det inte en möjlig historia. Det är inte bara passionen och gestaltandet av den som gör att det är en av mina klassiker. Det är också Duras febriga stil att berätta väldigt så öppet om alla förbjudna känslor som drar igenom huvudpersonen. Och att hon gör det utan skuld.

2 kommentarer:

  1. En fördämning mot Stilla Havet är en favoritroman av Duras

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Det ska jag försöka komma ihåg.

      Radera