torsdag 11 maj 2017

Tjänarinnans berättelse

De senaste veckorna har det titt som tätt, kanske rent av varje dag, dykt upp någonting om The Handmaid's Tale. Margaret Atwoods bok från 1985 har blivit en TV-serie och nu i april hade den premiär. På svenska heter den Tjänarinnans berättelse och jag har väldigt liten bild av vad den handlar om. Men i samband med att den börjat sändas, har jag snabbt skummat artiklar om surrogatmödrar, reproduktion, dystopier och Donald Trumps presidentskap. Läst inlägg om en fantastisk serie och en strålande Elisabeth Moss i huvudrollen. Alla verkar se den. Alla vill se den. Snabbt googlat så verkar boken handla om en totalitär stat mitt i en dystopisk framtid där allt styrs av fundamentalistiska kristna grundvärderingar. Dessutom verkar kvinnor vara helt utan frihet - de får inte läsa, inte arbeta eller hantera pengar. Och eftersom reproduktionen har gått ned katastrofalt, får vissa kvinnor föda barn till andra. Och det är deras enda uppgift. Jag inte läst mycket av Atwood tidigare, och har inte heller varit så intresserad. Nu är jag riktigt sugen - både på boken och TV-serien. Men jag börjar med boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar