onsdag 3 maj 2017

Poddtips!

Jag har skrivit om poddar tidigare - bland annat är ju det mitt allra bästa städknep (eller trädgårdsarbetesknep) och jag lyssnar mycket hellre på en podd än en ljudbok. Det är något med ljudbok som gör att jag tappar koncentrationen och tänker på annat. Inte så bra om försöker följa en historia. Med poddar går det så mycket bättre. Jag är rätt konservativ i smaken men har hittar några nya som jag tycker är bra och några som jag tänker kommer att bli bra:

Alltid bra:
Jan Gradvalls podd Gradvall är superb för alla som gillar musik och vill ha allmänbildande djupdykningar i olika genrer och artister. Alltid mycket kunnigt och intressant!

Musikguiden i P3: Soul återvänder jag ständigt till. De två senaste avsnitten tar upp både Gang Starr och Prince, så här finns att lyssna igen.

Call Your Girlfriend är en podd där journalisten och skribenten Ann Friedmann tillsammans med Aminatou Sow diskuterar amerikans politik och allmänna företeelser i samhället utifrån ett roligt, smart och feministiskt perspektiv

Ser fram emot detta:
Sist av alla har jag fått korn på Serial som är en slags dokumentär där programledaren inte själv vet slutet. Lyssnaren får vara med när man nystar i ett gammalt mordfall. Den har jämförts med Truman Capotes Med kallt blod, och den boken gillade jag väldigt mycket.

Hidden Brain kommer från NPR (National Public Radio, som vad jag förstår är amerikansk public service). Podden ska handla om hur vi människor förstår världen. Det handlar om uppfattningar, vad som driver mänskliga beteenden och val kopplat till vetenskap och storytelling. Det låter minst sagt lovande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar