måndag 8 maj 2017

Fuck cancer

Mer än var tredje person i Sverige kommer att få en cancerdiagnos under sitt liv. Under 2013 diagnostiserades cirka 60 000 fall. Och det är en sjukdom som ökar. Jag har nära och kära som har drabbats. Vissa har överlevt, andra inte. Det är en lömsk sjukdom och den påverkar oss alla. Ingen är oberörd inför cancer - och det finns få sjukdomar som skrämmer mig så mycket som den.

Cancer botas inte med läsning, men det finns ändå böcker som tar upp denna skitsjukdom, och böcker som har berört mig mycket. Det finns tröst, igenkänning och kanske lite kraft i böckerna - ibland precis när man behöver det.

Till exempel tyckte jag att Innan jag dör av Jenny Downham var väldigt fin och sorglig om att lämna livet alldeles för tidigt. Jag tyckte också om En sorts kärlek där huvudpersonen inte hanterar sin hustrus cancer på det man kanske förväntar sig. Huvudpersonen Sten är mer eller mindre en självbiografisk variant av författaren Ray Kluun och det är smärtsamt att följa hur han hanterar hustrun Carmens sjukdom genom kvinnor, sprit och knark. Uppföljaren heter Änkemannen. Jag vill minnas att den inte drabbade mig lika hårt. Cancerkliniken av Aleksandr Solzjenitsyn läste jag för säkert tjugofem år sedan, men blev väldigt gripen av. I den möts livet, döden och eviga frågor om moral och livets mening. Jag skulle verkligen läsa om den.

Vill man skänka en slant till forskning för att minska cancer kan man göra det hos Cancerfonden. Eller så kan man stödja Barncancerfonden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar