onsdag 10 maj 2017

Bettys värld

Ibland är mitt minne uselt, men jag kan absolut inte komma på var jag fick tips om Bettys värld av Marie-Louise Marc. Boken är Marcs debut och ganska nysläppt (mars 2017). Den handlar om Betty som är kändisreporter på en av landets största magasin Gala. Betty gillar sitt jobb, men skulle vilja göra färre röda mattan-knäck och fler djuplodande reportage. Tyvärr finns det inte så mycket att välja på för en erfaren journalist i medelåldern. Betty tar det hon får och kämpar för att hänga på sina yngre kollegor. Ungefär samma inställning har hon till relationer. Betty är skild sedan många år, men i motsats till sin före detta man har hon inte någon ny kärlek. Just nu dejtar hon Dan, men vågar inte lita på att han är uppriktig. Det ska visa sig stämma rätt väl. Dock finns det en granne, Henrik, som börjar korsa Bettys väg allt oftare.

Bettys värld kretsar kring relationen till Bettys vuxna barn, relationen till sin åldrande mamma, relationen till jobbet och längtan efter en kärleksrelation. Det är en lättläst bok, med hyfsat överraskande vändningar - den är ganska rolig och underhållande. Jag tyckte om tonen i språket, och det är helt klart uppfriskande att läsa om kärlek mellan människor som är äldre. Jag tyckte också mycket om det som händer mellan Bettys och hennes mamma. Bettys värld är rejäl avkoppling och jag uppskattande den mycket mer än Maeve Binchys Vinter i drömhuset, som jag tänker är i samma genre. Men kommer jag att läsa uppföljaren? (Jag tror det blir en sådan.) Nej, så långt räcker in Bettys charm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar