fredag 10 mars 2017

Purpurfärgen

Purpurfärgen gav Alice Walker Pulitzerpriset och är hennes mest kända bok. Den kom ut 1982 och sammanfattar hennes författarskap kring de svartas kamp mot rasism, det vita patriarkatet och kvinnlig kamp för rättvisa. Alice Walker är en av medborgarrättsrörelsens viktigaste gestalter i vår tid.

Boken handlar om Ceile och hennes syster Nettie. Handlingen förs framåt genom tänkta brev och faktiska brev mellan de två systrarna. Det är inget lätt liv Ceile får att leva. Hon misshandlas av sin styvfar och blir gravid två gånger med hans barn. För att Nettie inte ska gå samma öde till mötes blir hon någon form av barnflicka till ett svart missionärspar som reser till Afrika. Barnen blir adopterade av samma par och växer upp i Afrika. Genom Nettie och missionärsparets arbete får läsaren bilden av vad den vite mannen har gjort i Afrika och av Ceile får jag läsa om det vita och det svarta manliga förtryck som drabbar svarta kvinnor. Upplysande, intressant och hemskt - samtidigt är inga människor offer i boken. Och här finns humor, kraft och systerskap. För mig är absolut inte Ceile som tror så lite som sig, någonsin ett offer. Walker hinner täcka väldigt mycket i en ganska kort bok och relationerna, oavsett om de är mellan barn, kvinnor eller kvinnor och män känns både trovärdiga och ärliga rakt igenom. Kärleken, gemenskapen, tillsammans med humorn, är det bästa i boken. Orättvisorna och våldet det värsta. Men den är fortfarande en angelägen bok. Jag hoppas att den räknas som en klassiker.

 Jag tycker om boken, men hade förväntat mig att jag skulle tycka om den mer. Jag tror att det jag hade problem med, var faktiskt det faktum att formen ligger ganska nära en brevroman. Det blev lite arbetsamt att ta sig igenom. Samtidigt hade jag inte några problem med att läsa I love Dick som helt består av brev. Dock tror jag att formen på romanen faktiskt drog ned tempot lite.

Purpurfärgen filmades och kom ut 1985 i regi av Steven Spielberg. Den var nominerad till ett antal Oscars, men Mitt Afrika tog hem de flesta priserna det året. Är inte helt säker på att jag kommer att se filmen, men hoppas att jag läser mer av Alice Walker. Det tror jag de flesta av oss behöver göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar