lördag 18 mars 2017

Mitt bästa städknep

Varje måndag tänker jag "den här veckan ska jag städa i veckan, så jag slipper i helgen". Men det händer aldrig. Är så, på riktigt avundsjuk, på alla som orkar fixa hushållsbestyr som dammsugning, damning och städning av badrum en måndag eller tisdag kväll. Jag hinner eventuellt tvätta. Så imorgon är det alltså dags att ta tag i allt sådant. Det enda som gör det lite lättare, och eventuellt roligare, är att lyssna på poddar. Jag ska inte säga att allt går av bara farten då, för så lätt är det inte för mig när det kommer till städning. Men går bättre. Mina favoriter när det kommer till bokpoddar är:

Mellan raderna av Karin Jidhe och Peppe Öhman. Mer eller mindre alltid lyssningsvärt om böcker om läsning. Både Jidhe och Öhman är pålästa, välformulerade och känslosamma, vilket jag gillar. (OBS! Inte känslosamma som i sentimentala, utan att de uttrycker mycket känslor kring de böcker som de diskuterar. Jag gillar det.)

Skriv en bestseller (eller en annan bok) av Ninni Schulman och Caroline Eriksson. Detta är en podd av två välmeriterade författare som pratar om att skriva böcker. Den riktar sig till alla som skriver, och funderar på skriva en bok, med goda råd och intressanta diskussioner kring hur en författare bygger upp sin bok, från embryo till ett färdigt manus. Jag är osäker på om det kommer nya avsnitt nu eller det är serie med begränsat antal avsnitt, men kan varmt rekommendera den.

Romancepodden handlar om böcker med mycket känslor och böcker som sätter blodet i omlopp. Romantik, kärlek och mycket sex. Bakom podden finns Julia Skott, Amanda Idberg, Melody Lovelin, Nikoo Jorjani och Elin Jonsson. Jag har inte så bra koll på genren romance och har kanske inte varit så intresserad av den. Men den här podden har definitivt fått mig på andra tankar. Många smarta analyser, initierade och roliga diskussioner att lyssna på. Plus också för engagerade poddare som låter uppriktigheten alltid få ta stor plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar