måndag 27 mars 2017

Jag lät dig gå

Jag ska villigt erkänna att det var ett bra tag sedan jag läste Jag lät dig gå av Clare Mackintosh. Men den är värd att skriva om och värd att läsa. Jag lät dig gå är Mackintoshs debutroman från 2014 och har blivit en stor succé med många läsare och ett flertal priser. I korthet handlar den om Jenna som förlorar sin femårige son när han blir påkörd i vad som ser ut om en olycka. Föraren smiter dock och polisen kan inte säga vem som är ansvarig för pojkens död. Jenna kan inte hantera sorgen, skulden och något annat mörkt. Hon flyr och flyttar långt bort till en avlägsen by i Wales, precis vid havet. Hon isolerar sig, men får till slut utlopp för något genom att skriva meddelande i sanden som hon fotograferar och lägger ut på internet. Hon är ganska ensam tills det dyker upp en hund i hennes liv, och den hunden tar henne till byns veterinär Patrick. Samtidigt arbetar poliserna Ray och Kate vidare med smitningsolyckan.

Boken är spännande, välskriven och en riktigt bladvändare. Dock i vissa partier en aning förutsägbar. Å andra sidan bjuder historien på ett par oväntade vändningar, vilket räddar helhetsintrycket. Jag upplevde den inte som en deckare, men den tangerar nog istället deckare/thriller-genren. Den kvalar helt klart in som en värdig semesterbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar