onsdag 1 mars 2017

Det allra första inlägget i Blogg100 2017

Idag, nu, den första mars börjar Blogg100 2017. För sjätte gången bjuder Fredik Wass in bloggar-Sverige till utmaningen att producera ett inlägg om dagen i 100 dagar. Jag har gjort det två gånger, 2014 och 2016, med hyfsat resultat. Båda gångerna levererades 100 inlägg, men inte riktigt på rad. Min bild av utmaningen är att det mest är roligt, lite jobbigt, trögt ibland och att det framför allt kräver en del. Därför hade jag egentligen tänkt att stå över i år.

Men årets utmaning handlar om att blogga för det fria ordet och yttrandefrihetens skull. Att uttrycka sig med respekt för andra har blivit något som behövs manifesteras. Det är en obehaglig värld just nu, där ”alternativa fakta” verkar har etablerats sig som ett begrepp och där granskande journalistik på riktigt känns hotad. Lägg därtill näthat, polarisering och affekterade personangrepp. Om jag kan hjälpa till att skapa ett bättre klimat på nätet och visa mitt stöd för sundare mer differentierade debatter, öppenhet inför varandras olikheter och uttryck, då tänker jag att jag borde göra det.

Så då börjar vi. Blogg100 är igång.

Så klart lånad från Fredrik Wass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar