måndag 13 mars 2017

Arvet efter dig

Så då har jag läst en av de stora bästsäljarna: Arvet efter dig av Jojo Moyes. Den första, Livet efter dig, tyckte jag var helt ok. Den var lättläst och en riktigt bladvändare med allt som krävs av olycklig kärlek mellan två människor som är väldigt olika varandra. Vad jag minns så kändes den ändå ganska trovärdig. Och detsamma gäller uppföljaren. Det är trovärdigt och mysigt, men också lite förutsägbart och övertydligt. Alla konflikter blir för mycket - som föräldrarnas problem när Lous mamma börjar gå på studiecirklar och läsa feministisk litteratur eller när Wills dotter bråkar med sin mamma. Jag kan förstå att Lou bär på skuldkänslor, men jag förstår inte riktigt varför Wills val att avsluta sitt liv på en klinik får en sådan uppståndelse bland grannar och familjer i Lous hemstad. Jag kanske är naiv och okunnig, men det tyckte jag bara bli konstig. Annars, en rakt igenom en underhållande och känslosam bok. Men kommer jag att läsa fler av Moyes? Tveksamt. Jag känner mig rätt klar här.

Uppföljaren. Den svåraste boken att skriva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar