måndag 20 februari 2017

Tripprapporter och Nionde kretsen


En av de allra bästa podcasterna jag har lyssnat på så här långt är Nionde kretsen, Nöjesguidens podcast, där Tone Schunnesson och Rebecka Hedström tillsammans med gäster dissekerar de sju dödssynderna. Då när jag lyssnade hade jag ingen aning om vem de båda programledarna var (heter det så om någon som leder en pod?), men jag tyckte så mycket om den råa, ärliga och väldigt roliga samhällsanalysen som presenterade.

Och det var inte förrän någon dag sedan jag kopplade ihop Nionde kretsen med den förhållandevis nyutkomna Tripprapporter. Hur och varför tanken fick ihop de två vet jag inte, men kanske kände något i mig igen det helt orädda frossande i människans fulhet som podcasten innehöll med Tripprapporters destruktiva och helt igenom egoistiska huvudperson. Det kändes på något sätt som om både podden och boken har samma tema. Rätt eller fel, lyssna som sagt gärna på podden och/eller läs boken.

Jag gillade Tripprapporters totala avsaknad av skuld. Det var befriande att läsa om. Boken är hela tiden i ett ganska komplicerat och traumatiskt nu, samtidigt som Shunnesson ytterst sporadiskt visar bilder från ett trauma eller en barndom som på något vis har lett fram till det som är huvudpersonens handlingar och synsätt på verkligheten. Det handlar mycket om att fly, helst med hjälp av knark eller sprit, men inte för att man är desperat eller orolig. Eller så är det det, men det finns ett bergfast och verkligen skickligt buret förnekande. Jag upplevde mer att huvudpersonen bara ville ha en annan verklighet. Utan band till verkligheten eller människor, utan att ta hänsyn till någon annan än sig själv.

Det är ett transparent språk. Det är en handling utan svar och det finns ingen skuld eller skam över det som händer, ett perspektiv det var länge sedan jag såg tydligt såg skildrat. Och även om sprit- och knarkkonsumtionen är monumental är den osentimental och långt ifrån romantiserad, trots att huvudpersonen på ett mycket trovärdigt sätt gör allt för att rättfärdiga den. Jag hoppas att Schunesson får möjlighet ge ut mer. Jag vill läsa mer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar