onsdag 8 juni 2016

Tre böcker jag tycker alla bör läsa

Här kommer lite gammal skåpmat, några boktips från #blogg100 2014 närmare bestämt. Alla tre har mina varmaste rekommendationer:

1. En bok om att vara fattig trots att du arbetar 10-12 timmar om dagen och har två arbeten. Systemet i USA med låga inkomster är något som ibland ses som en bra modell för att människor ska kunna få arbete. Kanske, men det binder också människor i en underklass som inte är rimlig. Läs Barskrapad av Barbara Ehrenreich så förstår du. Så här skrev jag om boken.

2. Anna Ringbergs debutroman Boys är fortfarande en av de böcker som bäst skildrar hundar och livet med hundar. Och det utan att handla ett dyft om apportering, fritt följ eller koppellängd. Istället handlar det om utsatthet, kärlek och den den drivkraft som ibland kan förena både människa och djur. Jag tycker så mycket om den, och den förtjänar många läsare. Så här skrev jag om boken.

3. Rosa - den farliga färgen kom för några år sedan, men är fortfarande mycket aktuell. Färgen rosa kontra kön och kodning av kön är en viktig markör som ibland är helt ofarlig, ibland tvärtom. Fanny Ambjörnsson för intressanta resonemang och belyser genus, feminism och strukturer på ett öppet och lättförståeligt sätt. Så här skrev jag om boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar