måndag 13 juni 2016

Olika jobb jag haft

Blev inspirerad av Peppe och bjuder idag på en lista som handlar om jobb, arbete och karriär (hur man nu definierar det) - håll till godo:

Vad ville du bli när du var liten?
Veterinär som min farfar. Han var regementsveterinär och hade ett tag en tjänstehäst som hette Rödskinn. Ville nog helst åt hästen tror jag.

Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring?
Journalist. Eller copywriter.

Gick du någon nischad gymnasielinje?
Jag gick samhällsvetenskaplig linje.

Vad hade du för betyg?
Bra. Låg runt 4.6.

Vilka var dina bästa och dina sämsta ämnen?
Jag var allra allra bäst i svenska men även vass i historia, samhällskunskap, religion och filosofi. Bra på att föra resonemang, göra en analys och uttrycka mig. Jättedålig i matte och naturvetenskap, slet som ett djur för att klara de ämnena.

Utbildade du dig efter gymnasiet?
Japp, läste Kulturvetarlinjen på universitet med tyngdpunkt på litteraturvetenskap och tog en fil.kand. La sedan till RMI-Berghs.

Vilket var ditt allra första jobb?
Jag plockade dill som tretton-fjortonåring.

Vad har du mer haft för yrken?
Jag har arbetat som gravvårdare på kyrkogård hur många somrar som helst. Fint sommarjobb när det var bra väder, och generellt extremt studiemotiverande på grund av tristessen att göra exakt samma sak hela tiden. Annars har jag plockat jordgubbar, varit lärarvikarie, arbetat en dag som säljare (dörr-till-dörr, det var hemskt) varit frilansande copyassistent, frilansat och även varit på marknadsavdelning.

När hamnade du på den banan du är idag?
Svårt att säga. Jag tyckte tidigt att copywriter verkade kul, utan att förstå exakt vad som var kul. Men som frilansande copyassistent fick jag hela bilden klar för mig och gillade det.

När visste du att du var på rätt väg?
När jag arbetade ett tag som skribent/copywriter på ett kundtidningsföretag. Först då insåg jag att det fanns olika typer av copywriter och hur viktig företagskulturen var för min trivsel.

Vad brukar du få höra att du är bra på i ditt jobb?
Snabb, analytisk, bra på att fånga upp och få fram det centrala i en text.

Vilka är dina sämsta sidor på arbetet?
Tar saker och ting lite väl personligt ibland (tål alltså inte kritik så bra som jag borde). Inte alltid världsbäst på att hitta korrekturfelen.

Tre saker du är extra stolt över att ha gjort i ditt arbete:
Jag har fantastiskt roliga uppdrag som jag kan stå för.
Jag har hittat en nisch inom min bransch som passar mitt intresse för hantverket perfekt.
Jag har, trots att jag hamnade på arbetsmarknaden precis när it-bubblan sprack och det var ont om jobb, fått arbete och så här långt lyckats vara kvar i branschen.


Fick den här fantastiska pennan av mina snälla kollegor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar