måndag 28 mars 2016

Systrarna Tides sista sommar


Hanna Richells debutroman

Dora upptäcker att hon är gravid och åker till sin mamma Helen för att berätta om barnet, men också för att ta tag i det förflutna och hennes lillebrors död. Hans olyckliga död för tio år sedan har splittrat familjen. Och Dora och hennes mamma har en minst sagt frostig relation. Men genom Doras, hennes syster Cassies, mamma Helens och pappa Richards olika perspektiv nystas familjehemligheten upp. Det handlar om död, men också skam, åtrå och otrohet. Det handlar som relationer som går i stå och relationer som fastnar i destruktiva mönster.

Systrarna Tides sista sommar är författaren Hanna Richells debutroman. Jag tyckte den var helt ok om man får uttrycka sig så. Ingen bok som stannar speciellt länge kvar hos en, men inte en dålig läsupplevelse under tiden en är mitt i den. Tror inte att jag kommer att läsa fler böcker av henne. Hon har även släppt Skuggan av ett år på svenska, den kom förra sommaren.

Hemligheter och svek är det genomgående temat i boken. Hemligheter som sakta klaras upp och förklaras. Handlingar som menar väl men blir väldigt fel. Ganska rakt på men inte så spännande. Jag blev inte speciellt överraskad när jag läste boken. Då skulle jag nog hellre valt We were liars av E Lockhart. Lite samma känsla men mycket bättre intrig och intressantare personer. Om man får jämföra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar