fredag 4 mars 2016

Maktens ansikte

Från och med idag finns det nya avsnitt av House of Cards på Netflix. Ganska mitt i prick att släppa dem efter supertisdagen i primärvalet och inte heller en slump att Francis Underwood är mitt i en presidentkampanj när allt rullar igång igen. Så här långt har jag bara sett ett avsnitt, men jag tror det blir bra. Det blir åtminstone intressant. Och jag hoppas att jag inte blir besviken på den fjärde säsongen. Har gillat den sedan starten, och med skådespelare som Kevin Spacey och Robin Wright så blir det så där bra att man bara måste se ett avsnitt till.

Seriens handlar uteslutande om makt och politikens makt. Ett outtömligt ämne i film- och tv-serievärlden, precis som litteraturen. Fursten av Machiavelli är förmodligen en av de mest kända. Jag har läst för lite hur den för att kunna säga om Francis Underwood är inspirerad av just den. Wikipedia anser dock det. Mer eller mindre förblindad av makten är han i alla fall. Jag skulle vilja ge ett riktigt bra tips på en roman som tar upp samma ambition och ärelystnad, men kommer inte på något just nu. Ska fundera och försöka återkomma. Tills dess: några avsnitt till. 

Intressant läsning om alla seriens avsnitt finns på houseofcardsepisodes.com


 "I pray to myself ... for myself." Fredagsmys med Francis.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar