torsdag 24 mars 2016

En gotländsk deckare

Det är skärtorsdag och påsklov. Jag har jobbat halv dag och det märktes så väl på det tomma pågatåget att många är lediga. Men det är alltid skönt att få välja säte, istället att löpa gatlopp mot ett ledigt säte. Jag har under de senaste månaderna hittat ett bra läsflöde på tåget och idag avslutade jag Marianne Cedervalls bok. Det började ju inte helt bra, vilket jag skrev om i inlägg 18. Och så här när jag vet vem mördaren var, så är jag fortfarande lite kluven. Av skuggor märkt är en förvisso lättläst deckare och det är ganska bra intrig, men persongalleriet känns lite väl stereotypt. Och karaktärerna endimensionella. Det är mycket som känns rumphugget och lite outvecklat. Precis som om det fanns någon rädsla för att boken skulle bli för lång. Det blir bara väldigt ytligt och jag tycker det går väl lätt att nysta upp historien.

Återigen får jag konstatera att deckargenren är inte en av mina starkaste grenar. Tyvärr. Längtar dock efter att blir överbevisad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar