måndag 7 mars 2016

Dagens biblioteksbesök

Bibliotek är något av det bästa jag vet.Vem som helst kan få tillgång till samhällsinformation, tillgång till litteratur och möjlighet till kunskap genom allmänna bibliotek. Det är så fint. Jag har bra bibliotekarier att tacka för att mitt läsintresse kunde frodas i bokslukaråldern, och idag är det biblioteken som kan tillhandahålla alla böcker, även de som inte ligger på topplistorna och som snabbt rensas ut från butikshyllorna.

Yttrandefrihet, demokrati och det där tysta lugnet när människor sitter böjda över en bok och läser (eller ibland skriver) - i en och samma byggnad. Jag lämnar skolbiblioteken för den här gången, men jag kan skriva ett antal tusen tecken om varför dessa är oerhört viktiga för en bra skola. Och för tydlighetens skull: Jag gillar när bibliotek är just bibliotek.

Ett typiskt fint bibliotek, med massor av böcker som väntar.

Som vanligt lånar jag för mycket, som jag kommer att lämna tillbaka för sent. Men jag ser böterna som en slags sponsring. Idag fick jag med mig följande hem:

Ett eget rum, Virginia Woolf
Kvinnor ritar bara serier om mens, redaktör Sara Olausson
En liten hjälte, Fjodor Dostojevskij
Ställ ut en väktareHarper Lee

Woolf och Lee är böcker som ska bokcirklas. Kvinnor ritar bara serier om mens har jag varit sugen på länge, men tänkte att den passar extra bra att läsa imorgon. Dostojevskij tog jag bara för att det var cirka hundra år sedan jag läste tegelstenen Brott och straff och tänkte att den här var föredömligt tunn för att komma från en rysk klassiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar