måndag 21 mars 2016

Chocken efter fallet

Idag är det internationella Downs syndrom-dagen och alla som kan rockar sockor för att visa att människor är lika mycket värda. Oavsett antal kromosomer. Jag glömde bort sockorna, men ställer givetvis mig bakom dagens syfte. Istället får jag passa på att lyfta Chocken efter fallet av Nathan Filer. Den handlar om Matthew och Simon. Simon är storebror i familjen och född med Downs syndrom.

När Simon under oklara omständigheter dör faller familjen sakta isär. Först mamman men sedan även Matthew och boken utgår från hans texter skrivna på den psykiatriska avdelning han hamnar på som nittonåring. Då när han verkligen tappar greppet om sig själv och sin relation till Simon. Skuldkänslorna gör honom sjuk, men de innebär också att han kan se Simon. Och det vill han inte förlora. Det är en oerhört fin bok om syskonkärlek och vad skuld och förlust gör med oss.

Nathan Filer själva har både forskat och arbetat inom den psykiatriska vården och utifrån boken tecknar han en övertygande bild av hur det är att vara så sjuk. Och så utelämnad. Det var verkligen sorglig läsning. Jag tyckte mycket om den. Trots mycket mörker, mycket ensamhet (och ett lite dåligt slut) så är det en bok jag är glad att jag har läst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar