onsdag 2 mars 2016

Är det Hillarys tur?

Jag har en ledig onsdag och sitter med frukosten och P1 i bakgrunden. Primärvalen i USA analyseras och klart är att Trump och Clinton har lyckats bäst. Jag hoppas alltid på demokraterna när det gäller presidentposten, och jag tänker att nu är det väl ändå Hillarys tur. Hon tycker nog också det och i boken Levande historia beskriver hon själv hennes väg genom politiken in i Vita huset som politiker, hustru och presidentfru. 

Jag började läsa den eftersom jag tänkte att hon skulle berätta sin bild om historien i det ovala rummet, Lewinsky och det stora sveket. Blev lite besviken här, milt sagt, och mycket i boken kändes väldigt tillrättalagt. Men här finns mycket intressant läsning om hur politiken i USA fungerar, hur konservativt Vita huset är och hennes och Bills gemensamma slit med att få till politiska reformer. 

Och kanske var det smart att vara den större personen i den där otrohetsskandalen och ändå lämna en bild av något annat än den försmådda. Det var förmodligen den bästa strategin om man vill bli USAs första kvinnliga president. Och det råder det inget tvivel om att Hillary gärna vill. Även i den här boken som är över tio gammal står det ganska klart. Hillary Clinton lever för politiken och makten. Nu återstår att se om hon når ända fram. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar