onsdag 4 juni 2014

Skugge


Jag läste  Linda Skugge allra första gången via Fittstimm. Jag visste då inte alls vem hon var, men förstod så mycket att hon var ganska arg och mycket energisk. Energin stämmer nog - men det arga kan också vara något som tidningar och journalister fann lämpligt att underblåsa. Men kontroversiell har hon alltid lyckats vara, oavsett om hon skrev om musik eller föräldraskap. Jag läste hennes blogg på Aftonbladet slaviskt under ett par år. Höll inte alltid med, men jag imponerades alltid av hennes vilja och kraft och förmåga att vara obekväm. Den blev jag ibland lite rädd för, men beundrade samtidigt. Att hon vågade vara så rakt på och rakt ut.

Idag är hon aktuell med 40 - constant reader som jag förmodligen kommer att läsa. Den verkar bra. Men jag skulle vilja slå ett slag för hennes krönikesamling Akta er killar här kommer gud och hon är jävligt förbannad. Det är en samling otroligt drivna texter och kröniker som tar upp allt från rätten till kejsarsnitt och katter. Hon är en unik skribent och jag misstänker att den bitterhet man anat under senare år kanske har visst berättigande. Vill man läsa mer, ska man inte missa hennes Mest av allt vill jag hångla med någon som beskriver hennes sista år på gymnasiet - hög igenkänning och helt enligt Skugges utelämnande och högljudda recept.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar