fredag 30 maj 2014

Sommarläsning

Det är dag 91 på #blogg100, om jag har räknat rätt. Det vill säga det är tio ynka dagar kvar på den här utmaningen. Min inspiration är lite skral för tillfället, samtidigt som jag är för äregirig för att ge upp nu. Därför blev jag väldigt glad när jag hittade inspiration hos Enligt O (vilket jag allt som oftast gör) och lånar den lista om sommarläsning hon använt. Listan finns även här - hos Bokhora (ytterligare en bra bokblogg).

1. Vilka 5 böcker bara MÅSTE hinna läsas i sommar?
Något av Donna Tartt - känner mig väldigt ute som knappt kände till henne för någon vecka sedan.
Siri Hustvedt - Vad jag älskade
Ali Smith - Jag är allt du drömt
Alice Munro - För mycket lycka
Gift dig med mig - Gift dig med mig

2. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i?
Göran Greiders Fucking Sverige ligger och väntar, vilket det har gjort länge. Jag tänker att som valupptakt kanske det kan vara lite inspirerande?

3. Var är bästa stället att läsa i sommar?
Älskar att läsa ute i trädgården under ett äppelträd på en filt. Nu flyttar jag i sommar, och äppelträdet får jag inte ta med mig. Men jag hoppas att jag kommer att läsa ute i alla fall, åtminstone liggandes på en filt på gräsmattan om det visar sig att min nya trädgård inte har något lämpligt träd. Och finns det inte det ska ett sådant träd planteras så snabbt det går.

4. Handen på hjärtat, var tror du att du faktiskt kommer att läsa någonstans?
 Jag vet att jag kommer läsa en hel del inomhus - förmodligen i sängen eller i soffan.

5. Vilken bok tror du kommer bli sommarens bästa?
Jag hoppas på Alice Munro, har mycket stora förväntningar här som jag gärna ser infrias.

6. Vilken bok borde ALLA läsa i sommar?
Jag tycker Nina Björks Lyckliga i alla sina dagar ställer otroligt många viktiga frågor om samtiden och vårt samhälle. Och vad är bättre än att ta ledig tid att fundera på vilka grundvalar vi arbetar, vilka krafter som skapar vår värld och hur våra ideal egentligen ser ut? Inte alltid roligt läsning, men nyttig.

7. Strand eller hängmatta?
Gärna både och, drömmer om hängmatta, eller ännu hellre hammock. Kanske att jag kan ligga och läsa i en sådan den här sommaren. Om inte, så blir det definitivt nästa sommar.

8. Deckare eller roman?
Alltid roman, är ingen deckarläsare.

9. Favoritgenre?
Gärna kvinnliga författare - även om det kanske inte är en direkt genre? Men gärna kärleksromanen med realism.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar