fredag 2 maj 2014

Skattsökaren

Min före detta svärfar och jag har haft många fina bokdiskussioner tillsammans, och han hade den goda vanan att alltid ge mig årets nobelpristagare i litteratur i julklapp. (En presentidé värd att sno - och jag har uppskattat den väldigt mycket.) Men det därför har jag Skattsökaren av J.M.G Clézio i bokhyllan. En bok om paradis, sökande, desperation och den där idyllen vi alla längtar efter. Vissa av oss når den, andra hittar den aldrig.

Det är faktiskt en rätt sorgsen bok. Jag uppskattade mest skildringen av paradiset Mauritius, där berättelsen tar sin början, som skildras helt annorlunda än i en resekatalog, men inte desto mindre verkar vara en fantastisk plats. Kanske berodde det på att det var smällkall vinter när jag läste den, eller så finns det något i kombinationen söderhavsö och en bortglömd skatt. För det är ju den som huvudpersonen ägnar sig åt att nå efter att hans familj har splittrats och han ärvt en skattkarta.

Jag tror att det är en bra bok om man är intresserad av Clézios författarskap eftersom den handlar till viss del om hans farfar. Jag tycker den var väl värd att läsa, men är inte helt säker på att det blir fler Clézio-böcker för mig - inte i det närmaste i alla fall.

Drygt 300 sidor hav, skatt och öar. Och mycket mer!

Var beredd många naturskildringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar