lördag 3 maj 2014

Paul Coelho och min ilska

Han är rik, världsberömd, enligt Wikipedia översatt till 74 språk och har sålt över 100 miljoner böcker. Hans mest kända är Alkemisten som kom ut 1988. Jag har läst den, och har även Djävulen och fröken Prym i min bokhylla. Den gjorde mig så irriterad att jag aldrig läste klart. Jag har minst sagt svårt för hans böcker och får panik när hans citat dyker upp på Facebook. För de gör de, och de handlar ofta om något klokt, tänkvärt och när man tänker till rätt meningslöst. Som sagt, Paul Coelho är inte min favorit.

För att göra det ännu mer tydligt - jag tycker han är överskattad å det grövsta. Jag får eksem av tankar kring att "omfamna möjligheterna" och "öppna en ny dörr". Självhjälpsböcker i ganska taskig litterär förklädnad är om möjligt ännu värre än vanliga självhjälpsböcker. Å andra sidan kan ju inte miljoner läsare ha fel. så det kanske bara är jag som är bitter. Men i det här fallet är jag rätt nöjd med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar