tisdag 13 maj 2014

Länkläsning - igen

Som sagt, det finns mycket att läsa på det stora havet internet. Här kommer några tips som jag tycker är värda att lägga lite tid på:

Jag har tidigare tipsat som bloggen Livet & LA som Peppe/Jeanette Öhman driver. Det finns alltid något att läsa här. Och den 28 maj kommer hennes nya bok Vackra människor ut, därför har hon passat på att publicera ett par utdrag ur boken på bloggen. Jag tycker att den helt klart verkar lovande, så passa på att provläsa lite där.

Av en kollega fick jag en intressant länk som tar upp bokomslag och vilken bärare av innehåll de kan vara. I det här fallet handlade det främst om böcker av afrikanska författare och hur formgivare och förlag bland annat konsekvent valt samma motiv (acaciaträd i solnedgång). Det är helt skilda länder och en mängd olika författare, och det blir väldigt effektfullt när så många böcker läggs bredvid varandra och ser väldigt lika ut. Mycket intressant läsning om stereotyper alltså - och jag hade i alla fall inte tänkt så långt när det gäller omslag.

Jag tycker även att den här artikeln om James Joyces Dublin är något jag borde läsa. Och förmodligen den här artikeln av Ann Friedman som diskuterar begreppet feminism och vem som vågar kalla sig det. Men det blir nog imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar