måndag 19 maj 2014

Lagerhammar och det ögat ser

Det som ögat ser är Ann Lagerhammars debutroman från 2006. Jag tror att jag läste den för ett par år sedan och gillade den. Till viss del eftersom det är en historia som är skriven sådär så att det inte går att sluta läsa. Men jag gillade också boken för att den ställer många intressant frågor kring vår syn på identitet och kön. Lykke vet inte riktigt vem hon är, eller vad hon är, men orkar inte ta tag i det. Rätt eller fel - att studera och göra karriär ger henne ro och hon blir väldigt framgångsrik. Men efter en rad händelser (bäst att inte avslöja) hamnar hon i Paris där hon hittar en dagbok som tvingar henne att se sig själv i ett nytt ljus. Det är som sagt den första och så här långt enda bok jag läst av Lagerhammar. Men om hennes nya Tusen tranor som kom nu i mars är lika bra, då måste jag definitivt se till att läsa den.

Så lika och så olika, och har det egentligen någon betydelse?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar