söndag 13 april 2014

Vad jag sällan läser

Såg precis på Twitter att Camilla Läckberg är en av de författare som är med och skriver en låttext i litteraturprogrammet Babel idag. Jag tänker kanske att jag borde se det programmet. Inte för att jag är speciellt förtjust i Läckberg, men eftersom det också verkar handla om deckarförfattaren Anders de la Motte. Jag kan ingenting om de la Motte, men jag letar alltid efter en bra deckarförfattare. De verkar nämligen nästan inte finnas - i alla fall inte sådana som passar mig.

Deckare är den genre jag kan sämst, har ganska mycket fördomar om och därför nästan aldrig läser. Jo, jag har läst en eller två av Läckberg och jag har läst några böcker av Liza Marklund. Som skåning har jag så klart klämt lite på Henning Mankell och hans Wallander. Och givetvis räcker detta så klart inte för att hävda att en hel genre inte passar mig. Därför har jag fortsatt att leta. Kanske inte så ambitiöst, men ändå. Jag har försökt med några utländska författare. Den jag gillade bäst var Poeten av Michael Connelly. Och i somras tog jag mig igenom hela tjocka Polis av Jo Nesbo (Obs! jag får inte fram rätt norska bokstav på hans efternamn, bara det gör ju mig till en usel deckarläsare och extremt oteknisk bloggare).

Men faktum kvarstår - jag orkar inte riktigt med en deckare. Kanske är det för att det ofta är rätt läskiga saker som händer i böckerna och jag är ju ganska harig när det kommer till sådana ämnen. Eller är det språket. Eller persongallerierna som är ganska enahanda. Och ibland även historierna. Jag vet inte. Jag skulle gärna vilja hitta en deckarförfattare som jag tycker är riktigt, riktigt bra. En sådan författare som man vill läsa allt av och som gärna har skrivit en bokhylla med böcker. Någon som har något tips?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar