söndag 23 mars 2014

YSL

Jag såg filmen Yves Saint Laurent i helgen. För mig är YSL hjärnan (eller hans modehus) som står bakom parfymen Opium. En doft som mången gång har gjort mig bilsjuk med sig tunga, starka och väldigt orientaliska doft. (Min mamma använde den ofta under uppväxten på 80-talet. Så länge den inte var inblandad i bilkörning kunde jag hantera den någorlunda. Men jag tror att Opium kan ha något att göra med att jag själv alltid väljer lätta, sportiga, blommiga och ganska citrusaktiga dofter.)

Jag gillade dock filmen, som ger en ganska bra historisk bakgrund till ett av modehistorians genier. Jag visste som sagt inte mycket om honom. Men det var mycket som kändes oavslutat och som jag vill veta mer om. Filmen har också fått lite kritik för att den är lite väl tillrättalagd. Den är dock välsignad av Pierre Bergé som var Yves Saint Laurents livskamrat. Därför tror jag att jag ska leta upp en bra biografi om geniet, eller någon annan bok som gör att man kommer lite närmare Yves Saint Laurent än vad filmen lyckades med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar