onsdag 5 mars 2014

Om att hanka sig fram

Det är valår i år och i september är det dags att rösta. Jag är själv väldigt förtjust i att gå till vallokalen och lägga en röst på ett väl valt parti; valdagen är en speciell dag och för mig är det en skyldighet och rättighet att masa sig till vallokalen. Men jag kan ha viss förståelse för de personer som väljer att stanna hemma. Det är alltid lika svårt att veta vad de olika partierna står för och många politiker verkar mest vara bra på att leverera många ord istället för att berätta vad de verkligen kommer att göra nära de hamnar vid makten.

Vad man röstar på är upp till var och en, men jag ska försöka rekommendera ett par böcker som tar upp olika perspektiv på samhället och kanske kan ge lite inspiration till att verkligen försöka skärskåda de olika partiernas värderingar. Den första boken i denna så kallade serie är Barskrapad/Konsten att hanka sig fram och är skriven av Barbara Ehrenreich. I den får vi följa hennes erfarenheter av att försöka överleva som låginkomsttagare i USA. För henne innebar det dubbelarbete, låg lön, inga rättigheter, ingen sjukvård och långa arbetsdagar. Boken ger en nyttig insikt i hur marknadskrafterna kan fungera och hur fattigdom blir ett effektivt fängelse. Allt Ehrenreich utsätts och upplever handlar om villkoren i det amerikanska samhället - men jag vill hävda att boken ger dig en del att fundera över när det kommer till vilket samhälle du tycker att du vill leva i. Och det är ju det valet handlar om.


Snygg utsida och intressant innehåll - en perfekt bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar