torsdag 6 mars 2014

Länktips och lästips

Jag har ingen bok att tipsa om idag (läs - jag har inte hunnit tänka igenom ett längre inlägg och har ont om tid) men tänkte ändå försöka bjuda på några läsrelaterade länkar. Det är väl ok, trots att mitt namn på bloggen är väldigt analogt:

Det har precis kommit ut en kortfilm om en excentrisk funkartist från Nigeria vid namn William Onyeabor. Han släppte musik på 70-80-talet och var årtionde före sin tid. Få vet vem han är och hela hans historia är mycket mystisk. Se filmen och upptäck en helt okänd bit av musikhistorien. Läs gärna den här artikeln också, som är väldigt välskriven och intressant. Vill du lyssna så finns det ett album på Spotify, och det svänger. Tipset eller tipsen kommer från det utmärkta nyhetsbrevet Missiverna av Erik Stattin.

En blogg som jag precis hittat, men fallit för är Livet & LA som alltid innehåller bra läsning och ofta väldigt intressanta länkar och funderingar. Här har jag bland annat hittat den här artikeln av den briljanta amerikanska journalisten Ann Friedman (hon har även ett nyhetsbrev), samt den här artikeln om Jennifer Lawrence och rollen som pojkflicka genom historien. Peppe som står bakom bloggen, har en podd också, den har jag inte lyssnat på än, men jag misstänker att den är bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar