lördag 1 mars 2014

Ja till Liv Strömquist

Jag vet inte hur det gick till, men jag är bara tacksam att jag hittade Liv Strömquist. Sedan jag läste hennes seriebok Prins Charles känsla har livet blivit inte bättre, men så mycket roligare. Och jag lovar, har man öppnat dörren till hennes serievärld är det svårt att stänga dörren igen. Man vill ha mer. Hon ställer fantastiska frågor om vår samhällsordning och ger samtiden en känga i varje serieruta. I min bokhylla finns förutom Prins Charles känsla även Ja till Liv. I den senare får du en ABC-bok där allt från himmel och jord vänds upp och ned på, bokstav för bokstav. Du får veta varför kulturtanten är viktig och varför skejtaren aldrig vill växa upp. Du hittar svar på frågan vad egentligen Robert Gustafsson tillför evolutionsteorin och hur den historielösa karriärkvinnan resonerar. Mycket nöje!

Skulle du sedan vilja ha mer av smarta tankar och intressanta resonemang rekommenderar jag att du lyssnar på En varg söker sin pod där Liv Strömquist och Caroline Ringskog Ferrada-Noli diskuterar vår samtids kultur. Så smart och träffande - hela förra våren målade jag om fönster med detta i öronen. Jag är ganska övertygad det var tack vare podden som fönstren blev klara.


Läs!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar