tisdag 25 mars 2014

Grattis Barbro Lindgren

Vi är inne på 25:e dagen på #blogg100 och idag var första dagen jag hade riktig torka vad gäller nytt inlägg. När jag gick för att äta lunch försökte jag fundera ut något lämpligt bokämne, men inget kändes lockande. Kanske tänkte jag, kan jag skriva om något läsminne. När jag kom tillbaka från lunchen såg jag via Facebook att Barbro Lindgren idag som första svenska författare har fått Astrid Lindgrens Alma-pris. Priset som rankas lika högt som Nobelpriset, kunde inte går till någon bättre lämpad författare. Helt enkelt ett fantastiskt bra val - och jag fick något att skriva om.

Alma-priset har till uppgift att främja barn- och ungdomslitteratur, stärka barns rättigheter och belöna de som skapar fin barn- och ungdomslitteratur. Och då är ju Barbro Lindgren helt rätt val. Jag läste själv Jättehemligt, Världshemligt och Bladen brinner när jag var runt tio-elva och älskade dem. Trots att de tog upp svåra ämnen och var långt ifrån lättsmälta. Men de fångar verkligheten på ett osentimentalt och ärligt sätt, även när det är svårt.

Andra läsminnen av Lindgrens böcker är främst böckerna om Loranga, Masarin och Dartanjang. Boken med samma namn berättar om Masarin och hans pappa Loranga och Dartanjang. Jag tror att jag har läst boken, men framför allt kommer jag ihåg den uppläsning som man kunde se på tv med fina illustrationer. Men Barbro Lindgren, som är en ytterst produktiv författare, har även skrivit vuxenböcker. Jag har hennes Rosa: prinsessan av Fäholmarna i bokhyllan. Det är en samlingsvolym som handlar om bullterriern Rosa. Den är oläst än så länge, men det är nog dags att upp bekantskapen med Lindgren igen.

Och grattis igen till det fina priset!
Här och här kan du läsa mer om pristagaren. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar