måndag 10 mars 2014

Fem frågor en måndag

En stor stor fördel med #blogg100 är att man via Facebookgrupperna hittar en mängd nya bloggar att läsa och bli inspirerade av. Jag hittade igår Luddigheter och gillade både bloggen och den lista med fem bokfrågor som fanns där, så det blir dagens inlägg:

1. En bok som jag ännu inte läst, men verkligen ser fram emot att läsa:
 Jag vill ju vara fri - en bok om Lena Nyman ser jag fram emot att få läsa. Jag hörde en mycket intressant analys av boken av En varg söker sin podd i somras och sedan dess har jag varit sugen på att läsa Annika Perssons bok. Den står sedan i julas i min bokhylla och bara väntar.

2. Den bästa bok jag har hemma:
Kanske den svåraste frågan på listan, och därför väljer jag snabbt två böcker och snirklar mig undan frågan en aning. Den första är Ior och hästarna som är skriven av Renata Wrede. Jag fick den av min farfar sommaren 1986 som i sin tur hade fått den av författaren. Den handlar om hästar, ridning och kärleken till ridsport; för en hästtjej som jag blev den en bibel. Huvudpersonen slet, led och gjorde allt för sina hästar, och eftersom boken utspelar sig i den militära världen (födelseplatsen för ridsporten) så får hon också kämpa mot mäns fördomar om kvinnors oförmåga att hantera så stora djur. Den andra boken är En mun vid hand som är skriven av den finlandssvenske modernisten och diktare Gunnar Björling. Honom hittade jag i andra året i gymnasiet, hur minns jag inte hur, men han har hängt med sedan dess. En fantastisk poet att hantera få ord, att bryta ned och bygga nytt. Och det är inte så svårt som det låter. Jag rekommenderar alla att läsa honom. Dock, vill du ha honom i bokhyllan så får du vara beredd att leta på antikvariat och han är inte så lätt att hitta ens där.


Detalj från omslaget till Ior och hästarna av Renata Wrede. En av mina favoriter.


3. En bok jag önskat vore bättre, och som kanske var onödig att köpa:
Jag gillade grundhistorien i Hundpojken av Eva Hornung där en fyraåring hamnar på gatan och för att överleva tar sig i en hundflock. Han adopteras av hundarna och blir till slut mer hund än människa. Tillsammans jagar de, delar bytena och tar hand om varandra. Boken är rörande, intressant och känns verkligen äkta, men ändå lyfter den inte riktigt. Kanske för att det blir så märkligt när en människa uppför sig som ett djur. Det betyder inte att det inte är sant, men att jag hade lite svårt att acceptera detta och det förstörde nog läsningen lite. Plus att historien blir emellanåt ganska omständlig.Jag skulle nog valt något annat om jag stod i en bokhandel och funderade på att köpa denna bok.

4. En bok som jag var jättepepp på när jag köpte den, men som har blivit stående:
När No Logo - märkena, marknaden, motståndet av Naomi Klein var riktigt i ropet, cirka år 2000, var jag helt övertygad om att det var en bok jag MÅSTE läsa. Nu står den sedan länge i bokhyllan och samlar damm.

5. En bok jag köpte mest för dess vackra omslag:
Svårt att välja här. Jag skulle nog säga någon av de engelska skönlitterära böcker jag äger. Det är inte många, men jag tycker generellt att utländska böcker är mycket snyggare än svenska, och speciellt engelsk skönlitteratur. Måste jag välja en - så blir det Mrs Dalloway av Virginia Woolf.







  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar