söndag 16 mars 2014

En grå söndag

Idag har det demonstrerats i bland annat Malmö mot rasism och nazism, vilket bara det gör det här till en alldeles utmärkt dag. Själv har jag städat huset inför husvisning, lydigt öppnat huset för spekulanter (förhoppningsvis) och traskat med hunden runt Svaneholm. Mycket välbehövlig miljöträning för min tonårsdobermann och min rygg. Men så värst mycket litteratur har det inte hunnits med idag. Jag har inte ens hunnit tänka tanken. Men för att blogginlägget även idag ska hållas inom ämnet litteratur, läsning och böcker så kommer här ett avslöjande:  
Jag har svårt för ljudböcker.

Svaneholms slott i grått. Föremål för dagens utflykt.

Idén är fantastiskt god. Det blir enklare att läsa och man kan ju göra annat samtidigt som man "läser". Men när jag lyssnar så kan jag lätt låta boken bli en ljudbakgrund till andra tankar. Det vill säga jag kommer inte ihåg någonting och måste backa boken hela tiden. Och lyssnar jag på väg till jobbet så somnar jag. (Jag åker tåg, så det är inte någon större fara.) Jag kan också lägga ansenligt mycket tid på att irritera mig på den stackaren som läser upp boken; det blir helt enkelt lite okoncentrerat. Därför fortsätter jag att läsa böcker - där jag själv kan styra takten och tanken över historien. Däremot lyssnar jag gärna på vissa poddar som Värvet, En varg söker sin podd eller P3 Dokumentär. Visst är det lite märkligt?

Bästa läskompisen och jag fågelskådar - en vill jaga och en vill titta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar