lördag 22 mars 2014

Det här med grammatik

Jag har gjort en omtenta i mitt liv (så här långt) och det var den stora grammatiktenta som mina första 20 poäng i svenska innehöll. Fonetiken förstod jag överhuvudtaget inte och de grammatiska reglerna gick inte att reda ut. I mina ögon fanns det inga samband. Men det finns det ju, det vara bara det att jag inte såg dem.

Jag har i grunden ganska svårt för grammatik, däremot ett hyfsat gehör när det kommer till språket, vilket gör att det oftast blir rätt så rätt. Även om jag, trots mina högskolepoäng, inte alltid kan förklara varför. Som ett tecken eller bekräftelse på mina grammatiska luckor var det igår den nationella grammatikdagen och helt logiskt så missade jag att uppmärksamma det på bloggen.

Av en slump upptäckte jag dessutom att Piratförlaget och författaren Sara Lövestam släppte en ny grammatikbok i går. Grejen med verb ska vara en bok för dig som älskar grammatik eller vill lära dig att älska grammatik. Boken lyfter grammatik på ett helt nytt sätt och jag utgår från att detta är en bok som med ett trollspö gör allt det krångliga enkelt. Det kan hända att den hamnar i min bokhylla. Tills dess fortsätter jag att hylla grammatiken på det sätt jag kan bäst, genom att skriva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar