lördag 8 mars 2014

Den där dagen då det är internationella kvinnodagen

Det är 8 mars och internationella kvinnodagen idag. Men arbetet för att nå jämlikhet oavsett kön och ge alla människor lika rättigheter är lika viktigt imorgon. Jag firar inte eftersom de framsteg som görs går gräsligt långsamt. För mig är det självklart att vara feminist så länge det finns en mängd orättvisor, här hemma och utanför Sveriges gränser, som ger kvinnor det kortaste strået - enbart för att de är kvinnor. Det finns mängder med fakta som styrker denna tes, men eftersom detta är en bokblogg så har jag givetvis plockat ihop ett antal böcker som format min övertygelse i frågan:

Simone de Beauvoir - Det andra könet går inte att hoppa över när det handlar om att vara kvinna och leva med de myter och roller som kvinnligheten erbjuder i rådande ordning. Och boken är hyfsat lättläst och på sina ställen mycket rolig.

Virgina Woolf - Ett eget rum är fortfarande ett viktigt inlägg i den konstnärliga världen och det som kvinnor kämpar mot vad gäller acceptans, historieskrivning och lika villkor. Annina Rabe förklarar det briljant här i dagens OBS. Läs eller lyssna!

Nina Björk - Under det rosa täcket gjorde att jag kände igen mig. Jag såg en helhet som jag inte sett tidigare och fick ett helikopterperspektiv på frågan.  Nina Björk är en oerhört analytisk författare både i formuleringar och argument. Du får en historisk genomgång på väldigt få sidor. Av bara farten läste jag även Sirenernas sång som tar upp kön och modernitet, den är också läsvärd i allra högsta grad.

Linda Skugge/ Belinda Olsson/Brita Zilg - Fittstim var en också en bok som jag satt och kände igen mig till. Som förklarade en massa saker och förstärkte sådant som man ibland trott och känt, men som varit ordlöst. Eftersom den skapade sådan debatt, upptäckte jag att många i min omgivning tyckte samma sak som jag. Det var jag konstigt nog väldigt förvånad över, och det ganska länge. Jag tycker fortfarande att den borde vara obligatorisk läsning i skolan.

Sammanfattningsvis är det inte speciellt förvånade litteratur som jag tar upp, men det gör inte böckerna mindre viktiga, så läs och läs om igen, det tjänar mänskligheten på.


Feminism i motljus.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar