onsdag 12 mars 2014

Bok på jobbet - presidentens hustru

Hittade av en slump Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld i mitt skåp på kontoret (var egentligen på jakt efter knäckebrödet till en morgonfika). Och vad jag minns så prackade jag på en kollega den här boken för ett tag sedan. Det är en ovana jag har, och som blir allt svårare med åren, jag tipsar jämt om böcker - ombedd eller inte. Men ett förmildrande drag torde vara att jag gärna lånar ut böcker. Dock i det här fallet upplevde hen att boken inte var så där värst bra.

Jag själv gillade den skarpt och det kändes verkligen som man kom familjen Bush väldigt nära (även om romanen inte fullt ut bygger på Laura Bushs liv). Däremot så ger boken en inblick i den amerikanska överklassen och vilket liv en president och framför allt hans hustru lever. Ett mycket märkligt liv om någon hade frågat mig, och på ett vis beundrar jag dem som står ut med det. I det långa loppet verkar det inte riktigt värt det.För mig var det dock en perfekt slukarbok som gick snabbt att läsa och som både gav avkoppling och satte igång tankarna. Jag skulle faktisk gärna läsa någon av Sittenfelds andra böcker och är nog mest intresserad av I en klass för sig som blev väldigt rosad när den kom. Den tar också upp en kvinnas perspektiv och liv, men i detta fallet får man följa en fjortonåriga Lee Fiora som har lämnat sin familj för att studera på en toppskola. När boken slutar är hon arton år och en vuxen kvinna. Skulle nog tro att det är en utvecklingsroman i någon form, och jag tror att det hade passat mig bra.

Men som sagt min kollega tyckte att Presidentens hustru var seg. Kanske bäst att jag tar med den hem, så att den inte ligger bortglömd i ett skåp på jobbet. Det tycker jag nog att den är för bra för.


En skönlitterär bok bland pärmar och papper.


Bra bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar