måndag 21 januari 2013

En fin panelhöna

Jag är inte speciellt bra på engelska och gillar inte att läsa på engelska. Men det blir inte bättre av att låta bli. Därför försöker jag ibland träna mig. Den här gången blev det en ungdomsbok. The perks of being a wallflower handlar om att vara ung, lite udda och ibland ensam. Charlie (kille eller tjej) är skriver om sitt liv till en fiktiv vän och i hans brev får läsaren följa livet i high school när det är som bäst och som alldeles sämst. Det är en öppen bok som på ett fördomsfritt sätt lyfter frågor kring vänskap, sex och familjeband. Språket är uppriktigt, äkta och trots mina bristande språkkunskaper så framstår Charlie som en verklig person. Författare är Stephen Chbosky och historien om Charlie är hans mest berömda bok, den har även blivit filmad med bland annat Emma Watson i en av rollerna. Jag har inte sett filmen, och jag rekommenderar nog alla att läsa först - jag tror filmen bestämmer för mycket annars. En av bokens stora fördelar är att den är så öppen och tillåtande.


Varför är engelska böckers omslag ofta mycket snyggare än svenska böckers?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar