måndag 20 december 2010

Dag 7 - kärlek

Kärlek är det stora, det största som finns. Det är att veta att även när jag är den sämsta varianten av mig själv så finns det någon som stannar och lyssnar. Det är att bli glad av en röst som direkt vet hur jag mår och nästan alltid kan räkna ut vad jag har känt utan att berätta det. Det är skratta tillsammans. Det är att alltid ha något att prata om. Det är att bli kär igen och igen i samma person. Det är så mycket att jag bara skriver om och skriver om utan att kunna definiera det bättre än så. Eller så är jag bara feg.

Kärlek är ett av de stora ämnen i böckernas värld - allt från lättsmälta chic lit till tunga Nobelpristagare. En av mina favoriter är Kärlek i kolerans tid skriven av Gabriel Garcia Márquez. En annan skildring av kärlek som är ganska nyutgiven (2001) är Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón. Den tar upp både kärleken till litteraturen och mellan människor. För mig krävde den oväntat mycket arbete innan jag kom igenom den, men den var värd det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar