måndag 4 januari 2010

Listan 2009

Tre böcker som får representera den lista som jag gjorde i början av 2009. Elisabeth Gilberts Eat Love and Pray blev en av de två böcker som jag tänkte läsa på engelska. Den var bra och lättläst. Min engelska är ganska knackig men jag tycker nog att jag klarade mig helt ok. Boken ska ju bli film med bland annat Julia Roberts och jag kommer se den, det är jag säker på, men jag tror att boken är bättre än filmen. Eller så har jag bara sett för många filmer med Julia Roberts. Vi kan hoppas att jag har fel. Men som sagt läs gärna boken.
Svart flicka vit flicka är en bok Joyce Carol Oates, en författare som jag alltid tycker om. Jag har inte läst en dålig bok av henne. Den här är inte fantastisk utan ganska svårläst men fantastisk i händelseutvecklingen och de två flickorna som knyts till varandra vare sig de vill det eller inte. Det är ett besök i dysfunktionella familjer och det gör boken allt annat än dålig. Jag hoppas hon får nobelpriset snart för det är hon verkligen värd.
Jag har inte läst något av Unni Drougge tidigare, och var helt säker på att jag inte gillade henne. Men det är tur att jag hade en punkt på listan som var att plocka en bok av en författare som jag inte trodde att jag gillade. Boven i mitt liv kallas kärlek är en av de mest oväntade läsupplevelserna jag hade 2009. Så mycket bättre än Carina Rydberg och intressant ur många synvinklar. Inte bara för att den är självupplevd och en väldigt privat historia. Den är mycket mer än snaskig och det hade jag inte väntat mig.
Det var inte många punkter som uppfylldes på den här listan. Därför blir det ingen lista i år. Bara mer böcker. Och det är ett löfte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar